Tuesday, March 19, 2013

Hari Keempat di Korea : Seoul

Pagi ini kami bangun dengan semangat yang membara untuk menjelajah Seoul. Penginapan kami di Stay Korea Hostel ini amat menyelesakan dengan hiasan dalamannya yang ringkas dan bersih. Premis dua tingkat ini menyediakan segala keperluan asasi yang lengkap untuk para pengembara seperti kami.

Kami bersarapan roti dengan jem dan minuman segera yang disediakan oleh para jelitawan yang menyertai rombongan ini sementara menunggu kedatangan Aman sebagai pemandu pelancong kami hari ini. Azri tidak dapat mengiringi kami kerana urusan pembelajarannya di universiti dan tempatnya digantikan oleh Aman rakan seuniversitinya. Aman juga mempunyai page di FB yang mempromosikan cuti-cuti Korea di laman Cuti-cuti Korea (Muslim Style).

Seusai kedatangan Aman kami berjalan kaki ke perhentian bas untuk menunggu bas ke ibukota. Cuaca pagi itu agak dingin menyebabkan setiap gerak langkah kaki tidak terasa keletihannya.
Di hadapan Stay Korea Hostel
Destinasi pertama kami ialah pasar Namdaemun. Pasar ini adalah pasar tradisi yang terbesar di Korea yang menyediakan pelbagai jenis barangan pada harga yang berpatutan. Saya dan Adinda Elin membeli pelbagai cenderahati di kedai yang Aman begitu kamceng dengan pemiliknya. Memang berbaloi.
Kami berjalan di deretan kedai-kedai yang menjual pelbagai jenis barangan seperti pakaian, herba ginseng, makanan tradisi dan sebagainya. Kami singgah di sebuah kedai yang menjual sejenis kuih tradisi Korea. Kukul Tarea adalah sejenis kuih tradisi yang diperbuat dari madu dan menjadi santapan pencuci mulut para raja. Keunikan pembuatan kuih itu serta keramahan para penjualnya cuba berbahasa Melayu membuatkan kami terleka dan terus membeli kuih tersebut. Memang sedap!
Ayat-ayat ngorat para wanita menjadi ayat wajib dilafazkan oleh para penjual kuih
Perut sudah mula berkeroncong meminta isi. Lalu Aman membawa kami menikmati makan tengahari di sebuah kedai yang bahasa di menunya hanya Aman yang tahu.

Perut Melayu yang tetap mahukan nasi
Aman seterusnya membawa kami ke M Plaza. Di situ kami mencari ruang yang sesuai untuk bersolat seterusnya melawat Korea Tourism Centre di tingkat 4. Di sini kami berpeluang mengenakan pakaian tradisional Korea dan bergambar sepuas-puas dengannya.

Seharian berjalan di kota Seoul tidak terasa kepenatannya namun perut tetap minta diisi setiba waktunya. Kami mengikuti Aman ke hulu ke hilir untuk mencari kedai yang sesuai untuk makan malam. Akhirnya kami singgah di sebuah kedai dalam perjalanan pulang ke penginapan. Kedainya cukup ringkas namun santapannya betul-betul mengenyangkan aku. Alhamdulillah!

1. Salam

cantiknya gambar di luar palace tu

1. Salam.. Terima kasih! Alhamdulillah dapat juga pakai hanbok tu.. :)